Kerbal Space Program to tytuł przeznaczony dla osób które lubią bawić się w konstruktorów, a następnie testować swoje konstrukcje w przestrzeni kosmosu. Co ciekawe odwzorowanie fizyki stoi na dość wysokim poziomie, co sprawia że ten tytuł można określić mianem symulatora. Kerbale są tworzone przez niewielkie Meksykańskie studio o nazwie SQUAD.

[singlepic id=69 w=320 h=240 float=none]

Budowa

Pierwszą fazą przed podbijaniem kosmosu jest zbudowanie rakiety lub promu kosmicznego którym dostaniemy się w przestrzeń kosmiczną, a następnie wylądujemy ma nowej planecie. W trakcie budowy naszego pojazdu dostajemy do dyspozycji bardzo wiele narzędzi do skonstruowania odpowiedniej maszyny. Możemy wybierać w różnego rodzaju silnikach w zależności od rodzaju paliwa jakim mają być zasilane. Kolejny etap to wyposażenie w odpowiednie narzędzia do sterowania rakietą w atmosferze jak i przestrzeni kosmosu. Tak jak w przypadku silników tutaj też dostajemy do dyspozycji sporo części z których możemy wybierać odpowiednie do naszego planu budowy. Do każdego promu kosmicznego możemy dołączyć narzędzia dzięki którym poznamy atmosferę jaka panuje na danej planecie lub stworzyć łazik do eksploracji. Gdy już skończymy projektowanie naszego wehikułu czas aby go wypróbować w przestrzeni kosmosu.

[singlepic id=72 w=320 h=240 float=none]

Start i lot

Jeśli wszystko zrobiliśmy poprawnie nasz prom powinien bez problemów stać w doku startowym i czekać aż będziemy gotowi do wyruszenia w przestworza kosmosu. Procedura startu jest dość prosta. Włączamy systemy odpowiedzialne do kontrolę lotu, a następnie przepustnice na maksymalna moc i START !!!
Rakieta unosi się w powietrze i zaczyna się najtrudniejsza cześć gry, czyli kontrola nad naszą konstrukcją. Nie zraźcie się jeśli na początku wasze projekty będą lądować albo w wodach oceanu lub na twardej ziemi. Opanowanie sztuki pilotażu takiej maszyny musimy przeznaczyć troszkę czasu. Ale gdy już dogadamy się z fizyką gry i naszym promem możemy śmiało udać się w stronę kosmosu, gdzie fizyka znowu się zmienia a co za tym idzie sterowanie promem ulega zmianie.

[singlepic id=58 w=320 h=240 float=none]

Lądowanie

To ponoć najtrudniejsza część całej ekspedycji. Mnie niestety ani razu się nie udało tego dokonać, więc będę się opierał na tym co widziałem u innych. Sytuacja jest niby prosta bo wystarczy dolecieć do interesującej nas planety i po prostu stopniowo z chodzić w dół, a następnie posadzić prom lub łazik w miarę delikatnie na nowej ziemi. Tutaj jednak gry dołącza się kolejny raz wspominania wcześniej fizyka ;) A dokładniej jej brak lub kompletna zmiana. Dlatego wcześniej wspominałem o urządzeniach które warto mieć na swoim pokładzie aby zbadać teren w jakim się znajdujemy. Jeśli jakimś cudem uda nam się wylądować na planecie Kerbal możemy wyjść z wcześniej przygotowanej kapsuły i wbić flagę naszej naci w jej ziemię i uznać za zdobytą. Po czym wrócić do kapsuły i udać się w stronę ziemi aby zameldować społeczeństwu powodzenia misji.

[singlepic id=73 w=320 h=240 float=none]

Tak w skrócie wygląda sam proces tworzenia i latania w Kerbal Space Program. Do dyspozycji dostajemy dwa tryby gry scenariusz lub zwykły sandbox. W tym pierwszym dostajemy plan misji który musimy bezbłędnie wykonać aby została zaliczona. Prawdopodobnie wraz z rozwojem kolejnych wersji, będzie ich coraz więcej dodawane.Tytuł w chwili obecnej dysponuje dość sporą społecznością która aktywnie wspiera twórców swoimi pomysłami. Od niedawna mamy możliwość instalowania modów co jeszcze bardziej urozmaica tworzenie nowych wehikułów.

Silnik gry został oparty o technologię Unity3D, natomiast za fizykę odpowiada PhysX. Dzięki czemu wasze katastrofy będą wyglądać dość spektakularnie. Strona wizualna gry nie należy może do najwyższej półki, ale też nie powinna nikomu przeszkadzać. Kerbal Space Program jest dostępny zarówna dla OS X, Linux i Windows

 

Wymagania minimalne

– 2.0 Ghz Dual Core CPU lub lepszy
– 4GB RAM
– 512 MB karta graficzna z Shader Mode 3.0
– 1 GB wolnego na dysku
– Mac OS X 10.6 lub wyższy bazujący na architekturze Intel
– Linux bazujący na Debianie
– Windows XP lub wyższy

Cena w Steam to 22€

Plusy

– zaawansowany tryb konstruowania pojazdów
– realistyczna fizyka
– możliwość dodawania modów
– dostępna na wiele platform
– liczna społeczność
– niskie wymagania

Minusy

– Grafika nie jest na najwyższym poziomie
– Być może cena dla pewnych osób
– Brak trybu multiplayer
– Po jakimś czasie zaczyna się nudzić

OCENA 8/10

 

Podziękowania dla ekipy SQUAD

Working on the game itself:

Myself (HarvesteR): A brief search shows that I am in fact, still here (as Full-time lead developer).
Chad (C7): Full time technical artist.
Mike (Mu): Full time tools & game developer.
Jim (Romfarer): Part-time UI Developer.
Artyom (Bac9): Part-time Content Designer, working during weekends and in his spare time.
Working on other KSP-related things:Alex (aLeXmOrA): Full time web developer.
Daniel (DanRosas): Full time animator, going back and forth between doing game content and promotional videos.
Rob (N3X15): Intern web developer.
Marco: Full time technical support.
Miguel (Maxmaps): Full time PR guy.
Bob (Calisker): Full time PR guy.
James (Skunky): Full time Community Manager.
Managing a dozen projects at the same time (of which KSP is but one):Adrian: Executive Producer.
Ezequiel: Executive Producer.New to the team :

Jesus: Full time production manager.