Proson Architect to produkcja stworzona przez studio developerskie Introverson Software z Wielkiej Brytanii. Anglicy są odpowiedzialni za takie tytuły jak Uplik, Defcon, Miltiwinia, co może nam zwiastować świetna i wciągającą rozrywkę. Postaram się pokrótce opisać wam tą świetna gierkę, a być może nawet zachęcić do jej zakupu.

 

 

 

Pierwsze kroki 

Po pierwszym uruchomieniu Prison Architect musimy przejść przez krótki tutorial, który obrazuje nam podstawowe założenia oraz możliwości jakie gra będzie nam stawiać w przyszłości. Przy tym poznamy historię więźnia który zostaję skazany na karę śmierci za podwójne zabójstwo. Aby wyrok mógł zostać wykonany musimy wybudować celę śmierci, co początkowo będzie stwarzać niewielkie problemy. Po wykonaniu wyroku śmierci tutorial kończy się i możemy przejść do gry zasadniczej.

Zrzut ekranu 2012-12-1 o 00.23.44

Budowanie i zarządzanie więzieniem

Gdy już uporamy się z tutorialem możemy zacząć przygodę planowaniem i budowaniem naszego super bezpiecznego więzienia. Dokładnie tak, trzeba sobie wcześniej zaplanować jak będzie wyglądało naszego więzienie. Musimy sobie rozplanować gdzie umieścimy areszt w którym więźniowie będą oczekiwać na osadzenie ich w celi. Następnie musimy umiejscowić kantynę w której więźniowie będą konsumować posiłki przygotowywane w kuchni. Po tych budynkach pozostaje nam wybudować jakiś „plac zabaw” dla więźniów gdzie będą mogli rozprostować swoje kryminalne kości. Oczywiście muszą powstać również takie budynki jak łaźnie, więzienny szpital oraz budynki administracyjne a to wszystko musi być odpowiednio połączone z siecią kanalizacyjna oraz energetyczną. To taki krótki opis tego  co musimy zrobić aby w ogóle zacząć grę. Przy budowie tych wszystkich obiektów możemy wybrać z jakiego materiały będą zbudowane ściany budynków jakich drzwi będziemy korzystać czy jakiego rodzaju podłoga będzie się znajdować w budynku. Czyli mamy do dyspozycji taki Tycoon osadzony w realiach więziennych.

Zrzut ekranu 2012-12-1 o 00.25.42

Rozgrywka

Mamy już zbudowane i wyposażone więzienie, czyli można zabierać się za przyjmowanie więźniów. Przy tworzeniu nowej gry możemy wybrać czy więźniowie będą przywożeni po określonym z góry czasie, czy dopiero gdy będzie dla nich miejsce w celach. Mamy również do wyboru czy chcemy korzystać z tzw. „mgły” w budynkach która powoduje to że widzimy wnętrze budynków więziennych tylko jeśli znajduje się w nim strażnik lub są zainstalowane kamery, co oczywiście wpływa na poziom trudności rozgrywki o czym za chwilę. Ostatnia opcja jaką gra nam daje do wyboru to wielkość pola na jakim będziemy budować nasz obiekt.

Podczas gry w więzieniu będzie dochodziło do różnego rodzaju zamieszek między więźniami, będziemy musieli również zadbać o kondycje naszych budynków ponieważ z czasem i intensywnością działań w budynku jego elementy będą się zużywać. Jeśli znudzi nam się zwykły sandbox będziemy mogli wybrać jeden z kontaktów które będziemy musieli wykonać, aby podnieść standard naszego obiekty więziennego. Wszystkie te czynności które musimy wykonywać sprawiają że Prison Architect ciągle dostarcza nam wyzwań z którymi musimy się zmierzyć. Oczywiście w grze możemy wykonywać jeszcze wiele innych czynności, ale to już pozostawiam do odkrycia przez was samych.

Zrzut ekranu 2012-12-1 o 00.50.42

Nie pozostaje mi nic innego jak tylko zachęcić was do zakupu Prison Architect z ich strony w cenie 30 $ za podstawową wersję. Muszę również wspomnieć że jest to wersja Alpha, a co za tym idzie może posiadać jakieś bugi. Ja jak narazie nie zauważyłem żadnych. Obecna wersja to Alpha 6 która jest dostępna od 30 stycznia. Być może będę miał kilka kopii gry do rozdania, ale o tym na pewno dowiecie się w odpowiednim czasie ;)